Test MotoGP – Test v Kataru uzavřel nejrychlejším časem Viňales

V pondělí večer skončil poslední předsezonní test královské kubatury mistrovství světa silničních motocyklů. Nejrychlejším jezdcem je Maverick Viňales (Yamaha), překvapením Fabio Quartararo (Yamaha). Fakt, že je nejrychlejší Ducati až desátá v pořadí je rovněž překvapením, ale už ne tolik pozitivním. Každopádně testy jsou jedna věc, závody druhá. Podmínky dnes nebyly ideální, protože s přibývajícím časem byla dráha stál víc vlhká a pro jezdce nebezpečnější, což si vyžádalo několik pádů. Už byly slyšet i takové názory, aby posunuli termín startu, a předešlo se tím nebezpečným situacím. Jak to všechno dopadne uvidíme už za necelé dva týdny, kdy v Losail začíná úvodní podnik sezony 2019.
Poslední den v Kataru patřil jezdci tovární Yamahy Mavericku Viňalesovi (Monster Energy Yamaha MotoGP), který během dne zvládl rovných 50 kol s nejlepším časem 1'54,208 sekundy. Španěl si nový prototyp nesmírně chválí a na jeho výkonech je to znát. Poslední den měl s týmem zapracovat na akceleraci a zajet simulaci závodu. Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) nebyl ještě v neděli velkým optimistou, jelikož v rámci maximální rychlosti výrazně ztrácel na konkurenci, nicméně test končí s čtvrtým časem 1'54,651 sekundy a ztrátou na Viňalese ve výši 0,443 sekundy.
Skutečně skvěle si v Kataru vedl nováček Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT), jehož maximum na kolo 1'54,441 sekundy je druhé nejrychlejší a jen o dvě desetiny pomalejší ve srovnání s Viňalesem. U satelitu Yamahy můžou být velmi spokojeni, protože s takovým průběhem testu tam zřejmě nikdo nepočítal. Francouzův týmový kolega Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) je šestý v pořadí s kolem 1'54,660 sekundy, což představuje ztrátu na prvního ve výši 0,452 sekundy. Pro nový tým z Malajsie parádní závěr předsezonní přípravy.
Na třetí pozici zajel s časem 1'54,613 sekundy Marc Márquez (Repsol Honda Team), pro něhož je to nejlepší výkon testu v Kataru, třebaže do jisté míry vykoupen prvním pádem. Přesto je vidět, že Španěl dokáže postupně zrychlovat a pokud je e svými lékaři v výpočtech přesný, bude za dva týdny před startem sezony v plné formě. Pátý Jorge Lorenzo (Repsol Honda Team) prozradil, že během dne pracovali na nastaveních, které ho dostaly blíž nejlepším jezdcům, takže věří, že nastavený směr je tím správným. Španělovo maximum je na 1'54,653 sekundy, což představuje ztrátu necelé půl sekundy na prvního. Rovněž Lorenzo to dnes měl s pádem.
Spokojený může být Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Racing), jemuž se časem 1'54,770 sekundy povedlo dostat prototyp KTM na sedmou pozici výsledkové listiny. Vůbec spokojený ale nebude jeho nový týmový kolega Johann Zarco (Red Bull KTM Factory Racing), jemuž patří předposlední dvaadvacátý čas 1'56,162 sekundy. Adaptace nové technice není u Francouze tak rychlá jak se možná očekávalo a někdy to připomíná, když v minulosti někdo nový sedl do sedla Desmosedici. Otázkou je, zda si Zarco vůbec dokáže zvyknout na evidentně jiný styl jízdy prototypu rakouského výrobce.
Osmý je Takaaki Nakagami (LCR Honda IDEMITSU), jehož maximem na kolo je čas 1'54,789 sekundy. Japonec to měl s pádem, ale stačil během dne zvládnout 50 kol s tím, že v osmačtyřicátém byl z celého dne nejrychlejší. Cal Crutchlow (LCR Honda CASTROL) tentokrát nastavil sedmnáctý čas v pořadí 1'55,690 sekundy.
Nejrychlejším jezdcem Ducati je až devátý Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati). Italský závodník natavil 1'54,818 sekundy, což představuje ztrátu na prvního ve výši šesti desetin. Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati) byl s 50 odjetými koly a maximem 1'55,233 sekundy celkově patnáctý a na prvního ztratil přes jednu sekundu. Ital si chválí cit s motorkou, simulaci závodu, jen to rychlé kolo nakonec testu nevyšlo vzhledem k podmínkám.
První desítku nejrychlejších uzavírá Jack Miller (Alma Pramac Racing) s kolem za 1'54,851 sekundy. Australan své maximum na kolo zajel přesně v posledním měřeném kole a na továrního jezdce italského výrobce ztratil jen třiatřicet tisícin. Nováček v týmu a MotoGP Francesco Bagnaia (Alma Pramac Racing) byl s kolem za 1'55,074 sekundy třináctý a poslední v jedné sekundě na Viňalese. Ital během dne zvládl stejný počet kol jako jeho týmový kolega s tím rozdílem, že závěrečný atak času nepřišel.
Jezdci Suzuki končí poslední třetí den až za hranicí první desítky, což je pro ně možná trošku nepříjemné překvapení. Alex Rins (Team SUZUKI ECSTAR) je s časem 1'54,852 sekundy jedenáctý, dvanácté maximum si na konto připsal Joan Mir (Team SUZUKI ECSTAR), který na týmového kolegu ztratil 0,145 sekundy. V celkovém hodnocení je ale Rins s nedělním časem 1'54,593 sekundy třetí v pořadí.
Španěl Tito Rabat (Reale Avintia Racing) byl ze všech testujících tím nejpilnějším, jelikož zvládl najet 66 kol s čtrnáctým maximem 1'55,229 sekundy. Český závodník Karel Abraham (Reale Avintia Racing) je s maximem 1'56,121 sekundy jednadvacátý a celkově mu v testu patří stejná pozice. Ztráta Abrahama na prvního představuje 1,9 sekundy.
IRTA test MotoGP – 3.den (CELKOVĚ)
Pondělí, 25.února 2019 – Losail, Katar
1. VIÑALES, Maverick Monster Energy Yamaha MotoGP 1:54.208     25 / 50
2. QUARTARARO, Fabio Petronas Yamaha SRT 1:54.441 + 0.233 28 / 48
3. MARQUEZ, Marc Repsol Honda Team 1:54.613 + 0.405 30 / 53
4. ROSSI, Valentino Monster Energy Yamaha MotoGP 1:54.651 + 0.443 35 / 38
5. LORENZO, Jorge Repsol Honda Team 1:54.653 + 0.445 26 / 33
6. MORBIDELLI, Franco Petronas Yamaha SRT 1:54.660 + 0.452 42 / 61
7. ESPARGARO, Pol Red Bull KTM Factory Racing 1:54.770 + 0.562 27 / 37
8. NAKAGAMI, Takaaki LCR Honda IDEMITSU 1:54.789 + 0.581 48 / 50
9. PETRUCCI, Danilo Mission Winnow Ducati 1:54.818 + 0.610 19 / 43
10. MILLER, Jack Alma Pramac Racing 1:54.851 + 0.643 47 / 47
11. RINS, Alex Team SUZUKI ECSTAR 1:54.852 + 0.644 28 / 41
12. MIR, Joan Team SUZUKI ECSTAR 1:54.997 + 0.789 37 / 38
13. BAGNAIA, Francesco Alma Pramac Racing 1:55.074 + 0.866 30 / 47
14. RABAT, Tito Reale Avintia Racing 1:55.229 + 1.021 52 / 66
15. DOVIZIOSO, Andrea Mission Winnow Ducati 1:55.233 + 1.025 33 / 51
16. IANNONE, Andrea Aprilia Racing Team Gresini 1:55.343 + 1.135 21 / 39
17. CRUTCHLOW, Cal LCR Honda CASTROL 1:55.690 + 1.482 25 / 39
18. OLIVEIRA, Miguel Red Bull KTM Tech 3 1:55.773 + 1.565 28 / 28
19. ESPARGARO, Aleix Aprilia Racing Team Gresini 1:55.814 + 1.606 28 / 54
20. SMITH, Bradley Aprilia Factory Racing 1:56.072 + 1.864 37 / 38
21. ABRAHAM, Karel Reale Avintia Racing 1:56.121 + 1.913 26 / 50
22. ZARCO, Johann Red Bull KTM Factory Racing 1:56.162 + 1.954 32 / 42
23. SYAHRIN, Hafizh Red Bull KTM Tech 3 1:56.371 + 2.163 25 / 42
 
autor: Petr Czyž