Motocyklová VC Kataru 2018: Famózní Johann Zarco zajel v kvalifikaci rekord

Test MotoGP – V Kataru byl druhý den nejrychlejší Iannone

Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Suzuki Racing, Movistar Yamaha MotoGP, Ducati Media, Ángel Nieto Team | Zveřejněno: Včera | Zobrazeno: 7612x

Druhý den oficiálních zkoušek na okruhu v Kataru zvládl s nejrychlejším kolem italský závodník Suzuki Andrea Iannone, který je s časem 1'54,586 sekundy už pod rekordem okruhu Losail International. První tři závodníky v pátek dělí necelé dvě desetiny, v jedné sekundě za Iannonem je celkem třináct jeho soupeřů. Český jezdec Karel Abraham den uzavřel osmnáctým časem a ztrátou 1,3 sekundy a maximum pátečního testu. Test MotoGP pokračuje třetím, závěrečným dnem v sobotu 3.března 2018 s tím, že v samotném závěru jezdci pojedou na mokrém povrchu.
Test MotoGP – V Kataru byl druhý den nejrychlejší Iannone

V úvodních dvou hodinách se v Kataru toho moc nenajezdilo, dokonce lehce sprchlo, ale pak všech čtyřiadvacet jezdců vyrazilo na dráhu a časy šly ve srovnání s včerejškem dolů. Závěr dne zvládl tím nejlepším způsobem Andrea Iannone (Team Suzuki ECSTAR), který ve svém posledním měřeném kolo zajel 1'54,586 sekundy a druhý den testu vyhrál. „Od včerejška mám s motorkou velmi dobrý cit. Stále víc dokážu jezdit svým obvyklým stylem a válčíme méně tam, kde nejdeme tvrdě na brzdy. Dnes jsem dokončil kratší simulaci závodu, což bylo dobré, ale stále tam je prostor pro zlepšení. Každopádně tým a Suzuki odvádí perfektní práci. Využili jsme všechna data z prvních dvou testů a snažíme se postavit konkurenceschopnou motorku. Doposud jsem velmi spokojený s tím jak nám to v Kataru jde!“

Ani Iannoneho týmový kolega Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR) nebyl nějak výrazně pomalejší, když test uzavřel pátým časem 1'54,967 sekundy a na první pozici mu scházely necelé čtyři desetiny. „Podle mě byl druhý den opravdu dobrý. Neměli jsme nové věci k vyzkoušení a zaměřili jsme se čistě na závodní rychlost GSX-RR. Zkoušeli jsme pár drobností v nastavení, ale ne moc. Myslím, že je to pozitivní, protože rychlost máme na víc jak jedno kolo dobrou. Zítra se budu snažit zajet simulaci závodu, abych zjistil jak na tom jsme v reálu.“

Do posledních minut druhého dne testu vedl časomíru v Kataru Ital Andrea Dovizioso (Ducati Team). Jezdec tovární GP18 zajel kolo časem 1'54,627 sekundy, což se nikomu nedařilo překonat. Nakonec to byl Iannone, kdo se před Doviziosa dostal a oba jezdce dělilo jednačtyřicet tisícin. „Třebaže nám nejisté podmínky neumožnily vytěžit všechen čas na dráze, nakonec se nám podařilo vyzkoušet vše, co jsme měli v plánu. Jsem velmi spokojen s citem, jaký mám s motorkou. Na této dráze Desmosedici funguje opravdu dobře, ale letos ještě lépe. Svůj nejlepší čas jsem nastavil v mini simulaci na dvanáct kol a musím uznat, že časy šly velmi snadno. Tady v Kataru jsou vlastně každý den jiné podmínky, takže zítra musíme zkusit být znovu rychlí a uzavřít náš harmonogram testů.“

Španěl Jorge Lorenzo (Ducati Team) byl prvním jezdcem na dráze, jezdil sám v době, kdy ostatní seděli v boxech, ale s novým podvozkem si nerozumí ani v Kataru. Lorenzo byl druhý den s časem 1'55,562 sekundy čtrnáctý, poslední v jedné sekundě na Iannoneho. „Dnešní den byl pro mě úžasně komplikovaný. Prvních pár hodin ovlivnil slabý déšť, ale pak jsme už nedokázali být konkurenceschopní ve standardních podmínkách. Odpoledne, když bylo ještě celkem teplo, časy padaly docela dobře, ale jakmile došlo k poklesu teploty, chyběla mi jistota s přední pneumatikou a nedokázal jsem jezdit rychle. Máme pár nápadů jak tento problém zítra vyřešit a pokusit se motorku co nejlépe připravit na GP v Kataru.“

Tovární jezdec Hondy Marc Márquez (Repsol Honda Team) je druhý den už nejrychlejší z jezdců japonského výrobce. Úřadující mistr světa ve svém předposledním kole dne zajel 1'54,753 sekundy a ve výsledkové listině je třetí, necelé dvě desetiny za maximem druhého dne zkoušek. „Trošku jsme s tím bojovali v polovině dne, protože jsme zkoušeli pár věcí a na chvíli ztratili směr, ale bylo dobré zjistit také něco jiného. Jakmile šla teplota dolů, jel jsem na tvrdé přední pneumatice a přišel o motorku ve druhé zatáčce, což je klasika na této dráze. I to mělo ale své pozitivum, protože jsem musel na druhou motorku, což původně nebylo v plánu, ale s ní jsem se pak cítil mnohem jistější!“

Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) byl většinu dne těsně za nebobo před Márquezem, závěr dne mu nevyšel a s časem 1'55,282 sekundy je desátý. Přesto ztráta na prvního ve výši sedmi desetin není tak hrozná. „Bylo to dnes trošku komplikovanější, protože mě po včerejším pádu bolela levá ruka. Trošku jsem se musel hlídat a nemohl jezdit jak bych chtěl. Pořád pracujeme na zlepšeních, a podařilo se nám dokončit nějakou práci s nastavením motorky a pneumatikami.“

Nejvýše postaveným jezdcem netovárního týmu je čtvrtý Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3), který potvrzuje své kvality. S časem 1'54,874 sekundy je nejen nejlepším soukromníkem, ale také nejrychlejším jezdcem tří ladiček. „Celkově to byl parádní den, protože se nám podařila obrovská zlepšení s novou pneumatikou a jsem z toho nadšený,“ uvedl Francouz. „Také na použitých pneumatikách jsme měli rychlé tempo a to dnes byly celkem zajímavé podmínky. Ve srovnání s včerejškem jsme se zlepšili, protože jsme našli, co jsme potřebovali. Nicméně stále na tom pracujeme. Mám pocit, že jsme na dobré úrovni, ale ne takové, která by nám umožnila bojovat o vítězství. Takže je jasné, že nás ještě čeká nějaká práce."

Jeho nový týmový koleha Hafizh Syahrin (Monster Yamaha Tech 3) získává zkušenosti v sedle M1 a prozatím je to pro Malajce jednadvacátý čas a ztráta 1,677 sekundy. Samozřejmě Syahrin jede teprve druhý test s prototypem MotoGP, takže jeho výkon je vynikající. „Máme dobrý základ, takže teď zkouším spoustu nových věcí jako je práce s pneumatikami nebo sladění s elektronikou a to zejména co se týče řízení trakce,“ řekl Syahrin. „Jako nováček v MotoGP se toho ještě potřebuji dost naučit.“

Nejrychlejším nováčkem druhého dne v Kataru je Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu), jehož maximum na kolo je 1'55,539 sekundy. Ital Franco Morbidelli (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) byl devatenáctý, Thomas Lüthi (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) dvaadvacátý a Xavier Simeón (Reale Avintia Racing) třiadvacátý.

Český závodník Karel Abraham (Ángel Nieto Team) je s časem 1'55,876 sekundy osmnáctý. „Dnes to nebylo špatné, zejména ze začátku. Bohužel později jsme měli drobný problém s první motorkou, takže jsem musel na druhou, a abych řekl pravdu nebyl jsem z ní vůbec nadšený, třebaže nastavení byla stejná. Nedokázal jsem si zlepšit čas, ale celkově jsme byli o něco rychlejší, takže cílem pro zítřek je zajet rychleji a zlepšit si čas na kolo. Dnes jsme měli jet simulaci závodu, což se nepodařilo, takže se přesunula na zítřejší program,“ uvedl po skončení testu jezdec z Brna.
Test MotoGP – 2.den
Pátek, 2.března 2018 – Losail, Katar
1. IANNONE, Andrea Team SUZUKI ECSTAR 1:54.586 45 / 45
2. DOVIZIOSO, Andrea Ducati Team 1:54.627 + 0.041 33 / 41
3. MARQUEZ, Marc Repsol Honda Team 1:54.753 + 0.167 58 / 59
4. ZARCO, Johann Monster Yamaha Tech 3 1:54.874 + 0.288 27 / 49
5. RINS, Alex Team SUZUKI ECSTAR 1:54.967 + 0.381 39 / 41
6. CRUTCHLOW, Cal LCR Honda CASTROL 1:54.992 + 0.406 20 / 51
7. VIÑALES, Maverick Movistar Yamaha MotoGP 1:55.051 + 0.465 51 / 52
8. PETRUCCI, Danilo Alma Pramac Racing 1:55.188 + 0.602 17 / 30
9. MILLER, Jack Alma Pramac Racing 1:55.236 + 0.650 44 / 47
10. PEDROSA, Dani Repsol Honda Team 1:55.282 + 0.696 21 / 35
11. ROSSI, Valentino Movistar Yamaha MotoGP 1:55.316 + 0.730 30 / 45
12. ESPARGARO, Aleix Aprilia Racing Team Gresini 1:55.460 + 0.874 36 / 47
13. NAKAGAMI, Takaaki LCR Honda IDEMITSU 1:55.539 + 0.953 58 / 61
14. LORENZO, Jorge Ducati Team 1:55.562 + 0.976 30 / 53
15. REDDING, Scott Aprilia Racing Team Gresini 1:55.708 + 1.122 35 / 57
16. SMITH, Bradley Red Bull KTM Factory Racing 1:55.798 + 1.212 37 / 49
17. RABAT, Tito Reale Avintia Racing 1:55.875 + 1.289 44 / 61
18. ABRAHAM, Karel Ángel Nieto Team 1:55.876 + 1.290 10 / 37
19. MORBIDELLI, Franco EG 0,0 Marc VDS 1:56.074 + 1.488 48 / 55
20. BAUTISTA, Alvaro Ángel Nieto Team 1:56.104 + 1.518 25 / 70
21. SYAHRIN, Hafizh Monster Yamaha Tech 3 1:56.263 + 1.677 31 / 46
22. LUTHI, Thomas EG 0,0 Marc VDS 1:56.295 + 1.709 27 / 38
23. SIMEON, Xavier Reale Avintia Racing 1:56.795 + 2.209 29 / 46
24. KALLIO, Mika Red Bull KTM Factory Racing 1:57.218 + 2.632 50 / 56

Více na: http://www.motorkari.cz/motosport/silnicni/motogp/test-motogp-v-kataru-byl-druhy-den-nejrychlejsi-iannone-38615.html
Copyright © Motorkari.cz

Kvalifikace na Velkou cenu Kataru silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Johann Zarco (MotoGP), Álex Márquez (Moto2) a Niccolò Antonelli (Moto3).

Zimní přestávka skončila, nový ročník seriálu MS silničních motorek začíná nočním závodem na katarském okruhu Losail. Je mimochodem jubilejním sedmdesátým. Pouštní Grand Prix se stala součástí kalendáře v roce 2004, počínaje letopočtem 2008 se jezdí za umělého osvětlení.

Co se událo důležitého v mezidobí? Předně Valentino Rossi podepsal s Yamahou smlouvu na sezóny 2019 a 2020 a Marc Márquez zůstane minimálně stejně dlouho u Repsol Hondy. Tým Tech 3 Hervého Poncharala ukončí po letošku spolupráci se třemi ladičkami a stane se satelitem KTM. Letos u něj nejede vážně nemocný Jonas Folger, který trpí Gilbertovým syndromem, genetickou poruchou jater. Nahradil jej Hafizh Syahrin z Malajsie. Zda se ještě Němec za řídítka někdy vrátí, je zatím ve hvězdách. Moc bych mu to přál. Francesco Bagnaia už má jisté místo na rok 2019 u Pramacu. Zatím ale sedlá rám Kalex s motorem Honda 600 týmu VR46 v Moto2.

MotoGP
Nejlepší čas prvního volného tréninku královské kubatury zajel v pátek po obědě Andrea Dovizioso (Ducati), který byl nejrychlejší i večer. Loni Ital bojoval až do konce sezóny o titul a evidentně s ním musíme počítat i letos. Sobotnímu polednímu měření kraloval Johann Zarco (Tech 3 Yamaha), ale oproti pátku se takřka nikdo včetně něj nezlepšil. Hned na začátku FP3 (free practice) upadl Valentino Rossi, naštěstí bez následků. Ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následoval po kvalifikaci Moto2, byl ze všech nejlepší... znovu Andrea Dovizioso (1:55,2 min). Chuť katarského asfaltu poznali Takaaki Nakagami (LCR Honda) a Zarco.

Boj o pole position v MotoGP, který v Losailu probíhal od 17:20 do 18 hodin jako závěrečná součást dnešního programu, má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 šli dál Jack Miller (Pramac Ducati) a Maverick Viñales (Yamaha), Australan Španěla pokořil v samém závěru. Bradley Smith musel svou nefunkční KTM odstavit a doběhnout do boxů. Karel Abraham (Ángel Nieto Team) vyrazil z boxů s nahřívačem zadní pneumatiky, který začal okamžitě vlát. Musel zastavit... Stáj Jorgeho „Aspara“ Martíneze se přejmenovala podle loni v srpnu tragicky zahynuvšího třináctinásobného šampiona nízkých kubatur...

Do druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, konkrétně v prvních čtyřech řadách, vystřelil nejlépe Marc Márquez, ale brzy jej překonal „Dovi“ (1:54,0 min). Jenže bitva vyvrcholila až ve finále. Fantastický Zarco (1:53,6 min) zajel nový rekord trati. Za ním se seřadili Marc Márquez, Danilo Petrucci (Pramac Ducati) a Cal Crutchlow (LCR Honda), ti všichni Doviziosa překonali. Šestý odstartuje Álex Rins (Suzuki). Rossi skončil osmý za Danim Pedrosou (Repsol Honda), Viñales se nakonec nedostal ani do desítky.

VC Kataru MotoGP 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Johann Zarco Yamaha Monster Yamaha Tech 3 1:53,680 min
2. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:53,882 min
3. Danilo Petrucci Ducati Alma Pramac Racing 1:53,887 min
4. Cal Crutchlow Honda LCR Honda Castrol 1:54,072 min
5. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team 1:54,074 min
6. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:54,339 min
7. Dani Pedrosa Honda Repsol Honda Team 1:54,368 min
8. Valentino Rossi Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:54,389 min
9. Jorge Lorenzo Ducati Ducati Team 1:54,431 min
10. Jack Miller Ducati Alma Pramac Racing 1:54,449 min
19. Karel Abraham Ducati Ángel Nieto Team 1:55,392 min

Moto2
Prvnímu pátečním tréninku kraloval Lorenzo Baldassarri (Pons HP40/Kalex), druhému pak Álex Márquez (EG 0,0 Marc VDS/Kalex). Třetí, dnešní část soupeření vynesla na vrchol výsledkové listiny opět mladšího bratra šestinásobného mistra světa. Remy Gardner (Tech 3) a Smone Corsi (Tasca Racing Scuderia/Kalex) se málem sťukli.

Kvalifikace Moto2 trvá 45 minut, v Kataru odstartovala v 15:40 našeho času po Moto3. Hned zpočátku jí vládl Miguel Oliveira s tovární KTM (2:01,2 min). I s ním se bude muset letos počítat, loni Rakušané ukázali, že umí postavit vítězný stroj, i když s cizím agregátem. Álex Márquez stlačil nejrychlejší čas o dalších šest desetin a pak až na 2:00,2, což na pole position stačilo. Navrátilec do Moto2 Sam Lowes (Swiss Innovative Investors, bývalý Interwetten, letos s KTM místo Kalexu) byl rychlý, ale také spadl.

Nad okruhem se setmělo. V první řadě mladšího Márqueze doplní Baldassarri a „Pecco“ Bagnaia. Druhá má podobu Oliveira – Romano Fenati (Marinelli Snipers Team/Kalex) – Danny Kent (Speed Up Racing). Fenati jede v prostřední třídě první rok, ale ve stejné stáji jako loni v Moto3, Danny Kent se zde konečně „chytil“, jak to tak vypadá... Favority na titul hledejme právě mezi první šestkou. A co Mattia Pasini (stále v barvách Italtransu) a Lowes? Uvidíme...

VC Kataru Moto2 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Álex Márquez Kalex EG 0,0 Marc VDS 2:00,299 min
2. Lorenzo Baldassarri Kalex Pons HP40 2:00,607 min
3. Francesco Bagnaia Kalex Sky Racing Team VR46 2:00,843 min
4. Miguel Oliveira KTM Red Bull KTM Ajo 2:00,846 min
5. Romano Fenati Kalex Marinelli Snipers Team 2:00,899 min
6. Danny Kent Speed Up Beta Tools – Speed Up Racing 2:00,965 min
7. Jorge Navarro Kalex Federal Oil Gresini Moto2 2:01,038 min
8. Mattia Pasini Kalex Italtrans Racing Team 2:01,062 min
9. Marcel Schrötter Suter Dynavolt Intact GP 2:01,129 min
10. Sam Lowes KTM Swiss Innovative Investors 2:01,167 min

Moto3
Víkend a vlastně i celou letošní sezónu zahájil nejlepším výkonem Enea Bastianini (Leopard Racing/Honda). Už v FP1 však skončila katarská GP pro Tatsukiho Suzukiho (SIC58 Squadra Corse/Honda), který si při zdánlivě lehce vypadajícím pádu zlomil ruku. Ve druhém tréninku nejslabší kubatury čtyřdobých dvěstěpadesátek se do čela posunul Jorge Martín (Honda Gresini), dnešní dopolední pak zvládl nejlépe Arón Canet (Estrella Galicia 0,0, rovněž Honda). Po odchodu Mahindry, potažmo Peugeotu zůstaly v Moto3 jen dvě značky, kromě japonské se stylizovaným H ještě rakouská KTM.

Do bitvy o nejvýhodnější pozici na roštu, která trvá čtyřicet minut a odstartovala ve 14:45 našeho času, vstoupil nejlépe Arón Canet (2:07,8 min). Na trati v Losailu bylo poměrně větrno, což vyvolalo menší písečnou bouři. O půl sekundy jej překonal Gabriel Rodrigo (KTM RBA BOÉ Skull Rider) a pak nastoupil Jorge Martín, který se dostal pod 2:07. Spadl nováček Alonso López (Estrella Galicia 0,0).

Rozhodovalo se až v samotném závěru. Nakonec se na čele žebříčku objevil Niccolò Antonelli (SIC58 Squadra Corse), který překonal časem 2:06,3 min Martína i Rodriga. Martín se pokusil o obrat, ale přiblížil se mu zpět na pouhou tisícinu! Japoncům roste nová generace skvělých jezdců, což potvrzují Ayumu Sasaki (Petronas Sprinta Racing/Honda) a Kaito Toba (Honda Team Asia). Ty doplní ve druhé řadě Ital Marco Bezzecchi (Redox PruestelGP/KTM).

Arón Canet se držel ke konci druhý, ale nakonec tempu nestačil a odstartuje až ze sedmé pozice. Jakub Kornfeil, který letos jede ve stejném týmu s Bezzecchim, se celou dobu pohyboval v první desítce, občas i hodně vysoko, ale skončil jedenáctý. Přechod ze stroje Mahindra/Peugeot na KTM mu však prospěl. Letos neuvidíme v Moto3 Juana Francisca Guevaru, ten ukončil kariéru. Tým RBA řekl, že „je příliš inteligentní na to, aby závodil na motorce.“ Přitom je mu teprve 22 let... Po dlouhé době chybí v poli i žena.

VC Kataru Moto3 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Niccolò Antonelli Honda SIC58 Squadra Corse 2:06,364 min
2. Jorge Martín Honda Del Conca Gresini Moto3 2:06,365 min
3. Gabriel Rodrigo KTM RBA BOÉ Skull Rider 2:06,848 min
4. Ayumu Sasaki Honda Petronas Sprinta Racing 2:07,043 min
5. Kaito Toba Honda Honda Team Asia 2:07,048 min
6. Marco Bezzecchi KTM Redox PruestelGP 2:07,058 min
7. Arón Canet Honda Estrella Galicia 0,0 2:07,059 min
8. Philipp Öttl KTM Südmetall Schedl GP Racing 2:07,187 min
9. Lorenzo dalla Porta Honda Leopard Racing 2:07,320 min
10. Enea Bastianini Honda Leopard Racing 2:07,324 min
11. Jakub Kornfeil KTM Redox PruestelGP 2:07,326 min 

autor: Aleš Sleeper Dragoun

zdroj: http://www.auto.cz/motocyklova-vc-kataru-2018-famozni-johann-zarco-zajel-kvalifikaci-rekord-120059