Přes tisíc pádů. V bláznivém roce jezdili závodníci na hraně

Brno /INFOGRAFIKA, VIDEO/ – Kdo nepadá, nezrychlí. Motocyklového přísloví se závodníci v letošním ročníku mistrovství světa drželi. Součet karambolů v trénincích, kvalifikacích a závodech Grand Prix dává číslo 1126 ve všech kategoriích. Jde o největší počet za dvanáct let. „Závodníci jedou na absolutní hraně fyzikálních zákonů, pole se zkvalitňuje i zrychluje,“ podotkl motoristický expert Václav Svoboda.

Kromě podstoupeného rizika jezdců jsou druhý faktor pneumatiky. Před dvěma lety po čtrnácti sezonách opustila nejprestižnější motocyklový seriál firma Bridgestone.

Týmy se s materiálem Michelin ještě sžívají. „Ve třídě MotoGP bylo víc pádů než v minulosti. Bridgestone to měl dlouhé roky vše vychytané. Michelin je pořád nováček a pracuje. Třeba letos se na řadě závodů objevily úplně jiné směsi než se jely v loňském roce. Týmy také stále hledají adekvátní nastavení,“ řekl Svoboda.

Kdo nejčastěji položil svůj stroj na rozpálený asfalt? Ve statistice dominuje Brit Sam Lowes z týmu Aprilia Racing Team Gresini s 31 nehodami. „Měl nejslabší motorku v poli, takže na to hodně tlačil,“ mínil televizní komentátor Svoboda.

ABRAHAM OBSTÁL

První desítku uzavírá Aleix Espargaró s devatenácti pády a brněnský rodák Karel Abraham je od něj vzdálený, upadl v sezoně patnáctkrát. „Se sezonou jsem spokojený, ani loňská nebyla špatná. Pro většinu pádů jsem měl vysvětlení, že motorka selhala brutálním způsobem. Lidé na mě měli řeči kvůli pádům, nicméně třeba žádné nebyly. Často se zastavila elektronika a nedojel jsem do boxů. I proto dělám každý rok setkání s fanoušky, kde jim vše objasním,“ hlásil Abraham, jenž minulý rok jezdil šampionát superbiků ve stáji Milwaukee BMW.

Pády v motocyklovém mistrovství světa. Infografika.

Sedmadvacetiletý závodník nedojel pět podniků, ale výkony přesto víc stabilizoval. „Dřív neměl motorky tak rychlé a jezdil o to víc na hranici pádu. S Ducati si sedl a také měl letos mnohem lepší data oproti době v Hondě. Nahlédl do továrních dat Ducati. Navíc psychicky vyspěl a mnohem lépe řeší kritické momenty na trati,“ povídal Svoboda o dvacátém jezdci klasifikace, který měl o jedenáct pádů méně než jeho týmový kolega z týmu Aspar Álvaro Bautista.

Jakub Kornfeil z Rohatce na Hodonínsku se poroučel na vozovku s motorkou jen čtyřikrát. „Je to určitě nízké číslo. Myslím si, že mám skvělý cit pro motorku, proto tolik nepadám,“ vzkázal čtyřiadvacetiletý Kornfeil, který ale zažil nepovedenou sezonu a v příští rok vymění stroj Peugeot za KTM.

Kornfeil skončil až na 22. místě se ziskem 26 bodů, ale motorku neničil. „Příští rok pojede desátou sezonu v mistrovství světa. V Moto3 má nejvíc startů a je v ní nejstarší. Získal spoustu zkušeností a po psychické stránce jde o jednoho z naprosto nejsilnějších jezdců. Nikdy dramaticky nepadal,“ chválil Svoboda.

Už zmiňované přísloví „Kdo nepadá, nezrychlí“ sedí na letošního mistra světa třídy MotoGP Marca Márqueze. V pádech je třetí s číslem 27. „V tréninku si zkouší absolutní hranu, kam až ho pneumatiky pustí. V závodě jede víc hlavou. Ve statistikách mohl být ještě výš, ale několikrát už spadnuvší motorku zvedl do sedla. Žádný jezdec nezachránil tolik pádů jako on,“ dodal Svoboda.

Zdroj: https://brnensky.denik.cz/ostatni_region/pres-tisic-padu-v-blaznivem-roce-jezdili-zavodnici-na-hrane-20171201.html

Autor: Petr Musil