Abrahamův trénink po nejlepší sezoně: boj v blátě na Spartan Race

Karel Abraham uzavřel nejlepší sezonu v MotoGP. Na tu další se bude chystat i na extrémních závodech Spartan Race.
 
Dva týdny nazpět motocyklový závodník Karel Abraham vysedl v letošní sezoně MotoGP naposledy z letadla, teprve se vrátil z posledního závodu a testů pro rok 2018 ve Valencii – a zas už seděl v letadle.

Tentokrát už ale na cestě za odpočinkem. „Cestování mám rozhodně dost. Jsem rád, že tohle je na dovolenou,“ říká brněnský závodník.

S fanoušky se Karel Abraham v sezoně 2017 rozloučil společnou akcí, na níž zároveň vydražil svůj závodní komplet. Boty, rukavice, kombinézu a helmu koupili zájemci v součtu za 54 tisíc korun, což je částka, která poputuje na konto Nadačního fondu Veroniky Kašákové. Fond se věnuje pomoci dětem v dětských domovech. Největší zájem byl o Abrahamovu kombinézu, nový majitel za ni v dražbě zaplatil 26 tisíc korun.

Po jak dlouhé době sezonu zavíráte úplně v klidu, ve spokojenosti?
Nevím přesně, ale docela dlouho to je. Zatím začínala dovolená vždycky tak, že jsem chtěl hlavně zapomenout na závody. Letos tomu tak není. Taky jsem rád, že je volno, ale zároveň mně závody už teď chybí. Sezona byla super. Bylo to samozřejmě hodně náročné, ale taky povedené.
 
Platí, že v MotoGP to byla vaše nejlepší sezona v kariéře?
Asi nejpovedenější, kterou jsem měl, to sedí. Z pohledu získaných bodů jsem měl už i lepší, ale když se podívám, jaká byla konkurence, s kým jsme jeli a s kým jsme bojovali, tak tahle byla nejpovedenější.

V čem přesně?
Měl jsem kolem sebe dobrý tým, který fungoval. Motorku jsme měli perfektní, sedla mi. Ostatně to byla Ducati, která mi vyhovovala už dřív, když jsem do MotoGP vstupoval. Tohle všechno dohromady dalo ty výsledky a celkový dojem.

Taky jste mohl být v klidu. Od poloviny roku jste měl jistotu, že v týmu Aspar pokračujete.
Klid sehrál svoji roli, ale pořád jsem se snažil zajet co nejlepší výsledky. Abych si řekl o. k., mám podepsáno, kašlu na to, tak to ne.

Zazávodil jste si nejlépe v nizozemském Assenu, kde jste v červnu vybojoval 7. místo, tedy letošní maximum?
Rozhodně jsem si to podobně užil na víc místech. I když třeba výsledek nebyl až takový, tak závodění bylo super. Jeden z nejlepších víkendů byl třeba na konci října v Austrálii, kde jsem porazil i Jorgeho Lorenza. To potvrzuje, že jsem zbytek sezony nevypustil, ba naopak. Snažil jsem se, co to šlo. Třetí závod od konce se nám podařilo jet s továrním týmem celý závod, před Lorenzem jsem byl dokonce i v kvalifikaci.

Ve Valencii jste už testoval motorku na příští rok. Co vám to napovědělo?
Využil jsem jenom jeden den ze dvou, protože jsem měl takový nepříjemný pád a motorku jsme tam roztřískali úplně kompletně. Ale i ten jeden den byl pozitivní, všechno to fungovalo. Akorát zvlášť u mě trvá chvilku, než si na nový stroj kompletně zvyknu.

Jaký budete mít? O rok novější, tedy Ducati GP16?
Bojoval jsem za sedmnáctku, co to šlo, ale ano, bude to šestnáctka. Ona i tak je to výborná motorka, o tom vůbec nepochybuju.

Ta, kterou měl letos váš týmový kolega Alvaro Bautista, jenž si rovněž o rok „polepšil“ a pojede na Ducati GP17?
Je to motorka po něm, takže bude stejná. Zároveň věřím tomu, že bude výrazně předělaná. Což znamená, že bude mít stejný rám, avšak další díly z ní udělají jinou motorku.

V čem bude jiná než ta, co jste měl letos?
Už jsem poznal rozdíl v převodovce, v řazení. Na výjezdech ze zatáček trochu líp drží stopu. Nějaké znatelné rozdíly tam jsou.

Je věcí týmové strategie, že máte vždy o rok starší model, nebo je to čistě otázka financí, s nimiž operujete?
Celé je to složitější. Týmová strategie bych tomu neřekl, možná je za tím všeobecně celková politika. Ne týmu. Beru to, jak to je. Letos jsme měli v ruce – v rámci celého startovního pole – to stejné, co budeme mít příští rok, a dařilo se nám. Musíme makat dál, aby to tak zůstalo.

Spolupracujete s Bautistou, nebo jste hlavně soupeři?
Závodění spolu nekonzultujeme, to se nedělá, ale na jeho data se podívat můžu. V Ducati jsou přístupná všem jezdcům. Můžu se díky tomu podívat, jak jel i Dovizioso nebo Lorenzo. S mírným časovým odstupem.

Co z toho vyčtete?
Informace, kde jak jedou, může být užitečná. Každý sice pracujeme zvlášť a nastavujeme si motorku tak, aby vyhovovala nám, ale pokud se mi v nějakém z úseků na trati nedaří, je možnost podívat se, co tam dělají ti, kterým to zrovna jde lépe.

Vás teď čeká zimní období. O co v něm jde především? Překlepat čas, kdy nelze jezdit na motorce, aby mohla začít další příprava?
Zima je hlavním přípravným obdobím. Čeká mne klasická makačka, běhání, nějaká ta posilovna. Jedním z nejlepších tréninků je motokros a já mám v plánu taky Spartan Race, což je výborný trénink. V Litovli a v Andoře jsem se jich účastnil, takže něco za sebou mám.

Proč právě takto extrémní závod?
Seběhlo se to docela náhodou, přihlásil mě tam kamarád. Někdo s ním měl běžet a nemohl jít, tak to nabídl mně. Nakonec to místo dostal někdo jiný, ale večer předtím, než se mělo běžet, se zranil i on. Místo tím pádem zůstalo volné.

Testujete si tak kondici nebo psychickou odolnost?
Neberu to jako test, ale jako trénink, který není monotónní, ale pokaždé jiný. Výhodně se tam kombinuje běhání a posilování. Samozřejmě jde i o psychickou odolnost a výdrž. Zároveň se snažíš o něco málo víc, protože kolem sebe máš lidi, které chceš předběhnout. Chceš být lepší. O tom to je.

Nemáte ve smlouvě takové adrenalinové sporty zakázané?
Tam se nedělá nic nebezpečného. Ne nebezpečnějšího než v jakémkoli jiném tréninku. Samozřejmě je tam třeba šplh po laně a můžu z toho lana spadnout, ale to bych opravdu musel jen sedět doma.

Jak se dá Spartan Race, kde se jde na krev a v blátě, brát pouze tréninkově?
Jde se v blátě a v těžkých podmínkách, ale dá se jít i na pohodu. Jeden z těch závodů jsem absolvoval s kamarádem a s přítelkyní, a tam jsme určitě neběželi naplno.

Autor: Jiří Punčochář

Zdroj: https://sport.idnes.cz/karel-abraham-000-/motorsport.aspx?c=A171201_367963_motorsport_ald